fredag

M A Numminen: Kekkonen-Rock


Hur tänkte YLE här??
Låt mig först fastslå: undertecknad är Svea rikes största Numminen-fan. Det finns inte en skiva med honom jag inte har, inte en bok, inte en obskyr liten spelning jag inte åkt femtio mil för att inte missa...ja, ni fattar. Och visst har jag fattat att ingen söker sig till Numminen som vill ha skönsång och förstklassigt artisteri, det är ju inte hans grej.
Men i detta fall måste även en M.A.-nörd reagera. Se på videon och säg mig sedan:
  • VARFÖR ökar komparen Pedro Hietanen tempot i solot när han nu inte gjort annat än spelat och turnerat sedan 60-talet?
  • VARFÖR vek ingen ned Numminens ena kragsnibb innan man spelade in?
  • VARFÖR tillåts han ståta i denna smäckrade flottfrilla i rutan?
  • VARFÖR snedglor han ned mot en textlapp, sjungandes en låt han framfört hundratals gånger, och
  • VARFÖR lade YLE bilden på HONOM och inte Hietanen när han gjorde det? Det är ju inte direktsändning, så det kan de inte skylla på.
  • När han nu ändå tjuvtittar på texten, VARFÖR sjunger han ändå fel?
  • VARFÖR matchar bakgrundsdekorens smutslila/Stalingråa ton Numminens gårdstomtesgråa svid så bra, när allt i övrigt är en visuell och auditiv katastrof??
Det är ganska otroligt att en kille som vid tiden för denna TV-inspelning hållit på i över 20 år, ännu inte lärt sig se in i kameran utan den där blyga nybörjarblicken. Scennärvaro: noll.Och vad gillar ni garvet...och slutflinet??



1 kommentar:

Anonym sa...

Nja, så där totalt fläng e den inte. Har sett o hört värre. Den där Losing you som du skrev om t ex. Men "Emma" är inte sådum, kan mer än gummibollen.